Word parttime bestuur!

Wat houdt het in? 

Enactus Utrecht wordt parttime bestuurd door zes studenten, wat neerkomt op gemiddeld 25-30 uur per week. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor het beleid en de strategie van de organisatie. Het bestuur streeft naar een maximale ontwikkeling van de leden, van de ondernemingen en de algehele organisatie binnen een uitdagend speelveld. Om dit in goede banen te leiden coördineert elk bestuurslid naast de functie-specifieke taken ook nog één of meerdere van onze sociale ondernemingen of ondersteunende teams. Verder is het bestuur constant opzoek naar nieuwe mogelijkheden en uitdagingen om de organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Ervaring met Enactus is géén vereiste voor het vervullen van een bestuursfunctie. Een frisse blik in het bestuur is altijd meer dan welkom. Het is mogelijk je tijd flexibel in te delen, wat maakt dat het goed te combineren valt met andere activiteiten.

Wat levert het je zoal op?

–          Een leiderschapsprogramma

–          Sterk organisatorisch vermogen

–          Een alumni en business coach

–          Communicatie en teamwork vaardigheden

–          Een brede oriëntatie op de arbeidsmarkt

–          Het vermogen een organisatie strategisch te managen

–          Brede kennis van sociaal ondernemerschap en gerelateerde trends

–          Groot netwerk: kennismaking met het bedrijfsleven, partners en studenten

 

Enactus Nederland organiseert in samenwerking met bedrijven als Randstad, KPMG en Unilever verschillende evenementen, trainingen en intervisie-dagen voor het bestuur. Ook krijgt elk bestuurslid een eigen alumni- en business coach die je veel ondersteuning en inzichten bieden voor je verdere loopbaan.

Naast deze geweldige mogelijkheden is het ook een jaar met veel gezelligheid. Activiteiten als het Enactus-weekend, de borrels en uitjes maken dat er een goede balans is tussen formele en informele sferen. Dit alles maakt een bestuursjaar bij Enactus Utrecht een tijd om nooit te vergeten!

Ben je enthousiast, maar heb je nog vragen? Wil je bijvoorbeeld weten hoe het huidige bestuur hun bestuursjaar ervaart, ben je niet helemaal zeker of de organisatie bij je past of wil je eens een kijkje nemen bij ons op kantoor? Neem dan contact op met onze HR-manager: recruitment@enactusutrecht.nl.

Functies binnen een Enactus bestuur

Voorzitter

Eindverantwoordelijk voor de stichting Enactus Utrecht en de lange-termijn strategie.

Zit bestuursvergaderingen voor en zorgt voor overzicht van wat er moet gebeuren.

Bewaakt de kwaliteit van de organisaite, onder andere door het opstellen van een jaarplan en het implementeren van de visie en missie van de gehele stichting.

Aansturen van het bestuur en aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van bestuursleden.

Verbetert interne organisatieprocessen door oog te hebben voor knelpunten binnen de organisatie.

 

 

Vice-voorzitter/penningmeester

Sparringpartner van de voorzitter en neemt de voorzitterstaken over wanneer deze niet aanwezig is.

Verantwoordelijk voor alle financiële beslissingen en investeringskeuzes binnen de stichting.

Voert alle betalingen uit en zorgt voor financiële overzichtelijkheid voor de rest van het bestuur en de leden.

Stuurt de penningsmeesters van de ondernemingen aan en begeleid ze in hun functie.

Grote rol bij de Nationale Competitie en jaarlijkse Audit door het opstellen van een jaarverslag.

Werft nieuwe financiële steun.

Projectcoördinator van Toekies

Externe contacten en acquisitie manager

Aanspreekpunt voor bedrijven en organisaties.

Kijkt welke partijen relevant zijn voor Enactus Utrecht en zorgt ervoor dat Enactus Utrecht nieuwe partnerschappen aangaat.

Zorgt dat de belangen van Enactus Utrecht goed behartigd worden en vergroot de zakelijke naamsbekendheid

Onderhoud contact met alle partners van Enactus Utrecht en verantwoordelijk voor de betrokkenheid van de partners.

Verantwoordelijk voor het alumni beleid en zorgt dat alumni betrokken blijven bij de organisatie, door ze bijvoorbeeld als alumni coach in te schakelen voor de ondernemingen.

Projectcoördinator van de Denktank

 

Events en onderneming manager

Verantwoordelijk voor de persoonlijke groei van de leden.

Zet elke maand een Enactusavond neer met interessante sprekers, workshops en borrels.

Organiseert alle andere events die Enactus Utrecht door het jaar heen organiseert, zoals een jaarlijks alumni event en het partner event.

Verantwoordelijk voor de optimalisatie van het verloop van de ondernemingen.

Overzicht over alles wat belangrijk is omtrent de ondernemingen en projectcoördinatoren.

Projectcoördinator van de Academy en de Bostelbakkers.

 

 

 

Marketing manager

Verantwoordelijk voor de naamsbekendheid van Enactus Utrecht en bepaalt hoe de organisatie zich naar buiten toe presenteert.

Verstuurt eens per maand de leden nieuwsbrief.

Begeleid de marketing managers binnen de ondernemingen en is verantwoordelijk voor hun ontwikkeling

Verantwoordelijk voor promoties, externe communicatie en alle marketing materialen omtrent Enactus Utrecht.

Houdt de social media kanalen bij en is verantwoordelijk voor de content.

Houdt toezicht op de Enactus branding binnen de ondernemingen.

Projectcoördinator van Potjemet.

Human Resource manager

Verantwoordelijk voor het vinden van nieuwe geschikte kandidaten voor Enactus Utrecht, zowel leden als bestuur

Stelt de sollicitatiedraaiboeken op, verantwoordelijk voor de sollicitatie voorbereidingen van het bestuur en de sollicitaties zelf.

Verantwoordelijk voor de selectieprocedure en de overdracht tussen de leden.

Zorgt dat leden op de juiste plek zitten en verantwoordelijk voor hun welzijn en ontwikkeling.

Houdt de ledenadministratie bij en verantwoordelijk voor de vrijwilligersovereenkomsten.

Projectcoördinator van Gat in de Markt.

 

Ervaringen bestuur 2017/2018

Vorig jaar was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Een parttime bestuursjaar doen leek me toen dé kans om niet alleen iets naast mijn studie te blijven doen, maar, aangezien ik al in mijn master zat, ook de manier om alvast wat professionele ervaring op te doen. Enactus kende ik alleen nog maar via via, maar ik besloot de uitdaging aan te gaan en voor ik het wist was ik voorzitter van Enactus Utrecht.

Binnen no-time leerde ik zo niet alleen Enactus Utrecht kennen, maar leerde ik ook waar Enactus überhaupt voor staat en wat sociaal ondernemerschap eigenlijk is. Voor het eerst leerde ik ook niet alleen het overzicht bewaren over een team, maar over een hele organisatie. Er is dan ook altijd meer te doen dan past in de tijd, dus heb ik moeten leren delegeren, prioriteiten stellen en moeilijke keuzes te maken. Als voorzitter heb ik mij verder uitwikkeld in het bepalen, bewaken en implementeren van langetermijnvisie en strategie. En tenslotte, ben ik op unieke plekken geweest en heb ik ontzettend veel leuke en interessante mensen mogen ontmoeten.

Laura Kooij, voorzitter

Seline Rudolph, vice-voorzitter

Het afgelopen jaar mocht ik de vice voorzitter van Enactus Utrecht zijn. Binnen deze functie heb ik voornamelijk de focus gelegd op talentontwikkeling van onze leden. Zo ben ik verantwoordelijk geweest voor de maandelijkse ledenavonden waar werd gebouwd aan de persoonlijke en professionele vaardigheden van onze leden. Ook begeleide ik de Academy (biedt een crashcourse in sociaal ondernemerschap aan alle nieuwe leden) als project coördinator. Sinds kort mag ik met hen een nieuwe opleidingstraject voor Enactus Utrecht ontwerpen. Daarnaast begeleid ik ook de nieuwe startup ‘de Bostelbakkers’, een team dat net uit de denktank is gerold en klaar is om de markt te veroveren met koekjes gemaakt van bostel: het afvalproduct van het bierbrouwproces. Tenslotte ben ik verantwoordelijk voor onze alumni en heb ik veel contact met onze huidige partners. Dankzij dit jaar ben ik steviger in mijn schoenen gaan staan, heb ik ontdekt het ontzettend leuk te vinden anderen te begeleiden en hen te helpen het beste uit zichzelf te halen. Ook heb ik een ontzettend groot professioneel netwerk opgebouwd, evenals veel nieuwe vrienden gemaakt. Aan iedereen die geïnteresseerd is in een bestuursjaar bij Enactus kan ik zeggen: Doen!

Voor mijn tussenjaar ben ik opzoek gegaan naar een goede invulling. Tijdens het zoeken ben ik achter het bestaan van Enactus gekomen, heb ik besloten te solliciteren wat een zeer goede keuze was! Dit jaar begeleid ik de Denktank en het NC team. Een unieke kans om een klein team intensief te begeleiden en het allerbeste uit hen te halen, met een toppresentatie als resultaat.

Verder ben ik als innovatie manager vooral bezig geweest om kritisch naar de organisatie te kijken om te identificeren wat de organisatie nodig heeft om nog beter te worden en een goede partij te blijven in ons speelveld. Zo heb ik bijvoorbeeld het proces van de Denktank aangepast, ben ik met het partnerbeleid bezig geweest, heb ik aan een voortgangsreportage gewerkt en ben ik nu met nieuwe financieringsmogelijkheden bezig.

Bij Enactus krijg je ook veel begeleiding. Zo heb ik twee coaches: een business coach die werkzaam is bij Randstad en een alumni coach. Ze hebben mij veel geholpen om zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak te groeien dit jaar. Naast mijn coaches heb ik veel geleerd van leden, teamcaptains, bestuursgenoten, andere Enactus teams, Enactus NL, partners en alle andere mensen en partijen die ik ben tegengekomen dit jaar.

Sander Kooistra, innovatie manager