Enactus Utrecht is opgericht in 2005. In deze 13 jaar is er veel gebeurd. Veel ideeën zijn ontwikkeld, waarvan sommigen zijn doorontwikkeld tot sociale ondernemingen. De ene succesvoller dan de andere, maar één ding hebben ze hoe dan ook met elkaar gemeen: hun bestaan heeft geleid tot belangrijke impact op grote groepen kwetsbare mensen. Sommige ondernemingen zijn gestopt, omdat er uiteindelijk geconcludeerd moest worden dat ze geen duurzame toekomst hadden. Zo werd er weer ruimte gemaakt voor nieuwe ideeën. Andere ondernemingen bleken zo succesvol dat ze nu zelfstandig de markt op zijn gegaan, ook wel (en)exits genoemd!

Afgelopen jaar zijn twee van onze succesvolle ondernemingen zelfstandig verder gegaan: Rebotteld en Klikstart.

Zelfstandige ondernemingen

Jong maakt oud met internet vertrouwd.’ Klikstart heeft de ambitie om ouderen te helpen onderdeel te worden van de digitale wereld. Dit doen zij door computercursussen te organiseren gericht op ouderen die graag meer willen leren over de omgang met laptops, tablets en internet. In samenwerking met Rabobank Utrecht, ROC Midden Nederland en verschillende zorginstellingen zorgt Klikstart voor een uitgebreid lespakket. Klikstart onderscheidt zich door de combinatie te bieden van professionele kennis én de gezellige sfeer tijdens de lessen waar jong en oud samenkomen.

Rebottled staat voor een socialere en duurzamere wereld. Hier helpen zij aan mee door te geloven dat upcyclen het nieuwe recyclen is. Zo redden zij zoveel mogelijk wijnflessen en maken hier nieuwe drinkglazen van. Dit alles gebeurt op een werkplaats van het Leger des Heils in Utrecht, waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid krijgen hun leven te verbeteren. Rebottled heeft in een korte tijd maar liefst 1355 lege wijnflessen gered, 304,88 kilo glasafval bespaard en 17 mensen aan werk geholpen.

Afgeronde ondernemingen

Kookeiland leverde heerlijke exotische hapjes uit allerlei verschillende culturen, die gemaakt waren door een vaste cateringteam. Dit cateringteam bestond uit vrouwen met een vluchtelingenachtergrond, die in Nederland wonen en hier een bestaan proberen op te bouwen. De winst die op de cateringen werd gemaakt, werd onder andere gebruikt om de vrouwen de mogelijkheid te bieden zichzelf te ontwikkelen door het volgen van bijvoorbeeld taal- en hospitalitycursussen. Het doel van Kookeiland was om deze vrouwen uiteindelijk door te laten stromen naar de arbeidsmarkt. 

In 2012 is Oma’s United opgezet, welke eenzaamheid onder ouderen tegenging. Oma’s United heeft er al die tijd naar gestreefd ouderen in de huidige maatschappij te betrekken door creatieve en gezellige middagen voor hen te organiseren. Uit deze middagen zijn veel mooie producten voortgekomen. Zo wordt ons bekendste product, het Oma’s United Tasje, door menig Utrechtenaar gedragen.

 

 

Het doel van SoSjaal was zowel het maatschappelijk als financieel ondersteunen van vluchtelingenvrouwen in Nederland. Deze vrouwen hadden met elkaar gemeen dat ze goed konden breien, maar minder goed waren in de Nederlandse taal. Dit laatste gebrek wilde SoSjaal verkleinen door de vrouwen de mogelijkheid te geven om breiworkshops te geven aan Nederlands publiek waarbij zij de taal werkende wijs leerden kennen. Daarnaast zorgde het team voor de verkoop van hippe, duurzame producten, gebreid door de vrouwen, waarvan een deel van de winst werd teruggekeerd aan de vrouwen.